Friday, October 23, 2009

cAnTiKkAh???

"Saya tak cantik. Saya rasa rendah diri. Lelaki cuma suka perempuan yang cantik2 saja. Saya betul2 rasa rendah diri. Saya memang tak layak untuk sesiapa pun."


"Kenapa lelaki 'soleh' ni semuanya nak perempuan yg cantik2 saja?"

"Saya taknak lah cari laki yang 'warak2' ni, laki baik2 semuanya nak perempuan cantik je. Kalau laki yg tak baik sangat, biasa2 aje, dorang tak kisah pun dengan pmpuan yg tak cantik. Takyahlah cari yg baik2, sampai bila pun tak kahwin."

Antara kata2 yang selalu ku dengar, sms yang biasa ku dapat, dari berpuluh2 wanita muslimah di luar sana.

Kejap tadi pun saya baru baca sms yg bunyinya lebih kurang sama.

Sampaikan satu tahap saya terus cucuk broadband Wani, buka blogspot n menaip di sini.huhu.

Come on lah. Takda benda lain lagi kah yang nak difikirkan, yg nak dirisaukan, selain daripada hal ini. Kalau lelaki tu tengok kamu tak cantik, n taknak kat awak, then apa masalahnya? Hot sangat kah lelaki itu sampaikan anda naik risau?

Kalau saya, saya pun tak hingin lah lelaki yg macam tu.

Actually saya pun pelik, sebab bagi saya hamba Allah yg risau itu, pada pandangan mata saya, dah cukup cantik.

Kesimpulan saya mudah saja.

Dia rasa dirinya tak cantik, sebab dia sangka, dia ingat, jasad yg dia miliki sekarang ini adalah miliknya.

Dia tak sedar, dia tak dapat rasa, bahawa jasadnya, tubuhnya, rupanya, wajah yg dia miliki itu bukan miliknya. Tapi itu semua milik Allah.

Dia lupa bahwa semua itu adalah pinjaman dari Allah.

Dia tak sedar semua yg dia miliki, adalah anugerah, hadiah dari Allah untuk dirinya, sepanjang dia hidup di dunia.

Kalau anda dapat hadiah dari Allah, tidakkah merasa gembira? Tidakkah merasa cukup? Tidakkah merasa besar? Tambah lagi pemberian itu cukup sempurna, tiada cacat cela. Apa lagi yang kamu mahu?

Tidakkah bersyukur?

Bagi saya, kalau seseorang itu dilihat hodoh pada pandangan semua manusia sekalipun, tapi jika dia sedar, wajah yg dia miliki itu adalah hadiah dari Allah buat dirinya, pasti akan dilihat indah olehnya. Pasti dia merasa gembira, puas, cukup, dengan hadiah itu.

Siapa tak merasa gembira menerima hadiah dari yang dicintai?

Saya yakin kalau hadiah itu buruk sekalipun, tapi datang dari yang dicintai, pasti si penerima akan merasa suka. Yang buruk pun nampak indah.

Bagi saya lagi, kalau seseorang itu dilihat sangat cantik pun pada pandangan manusia seluruhnya, tapi kalau dia sedar kecantikan itu bukan miliknya tapi pinjaman semata, pastilah dia tak perlu membangga diri. Malah dia akan menjaganya seperti yg dimahukan oleh Sang Pemberi pinjam, Pemilik yg mutlak.

Jika disuruh tutup, maka ditutup. Disuruh jaga, dijaga sebaiknya. Kerana dia tahu dia hanya meminjam!

Sekian..jangan ada yang terasa..saya juga pernah punya rasa seperti itu, ketika saya belum sedar.

No comments:

Post a Comment